Maltské souostroví je maličké, bez problému se tu zorientujete a dopravíte se, kamkoliv budete chtít. Veřejnou dopravu na Maltě tvoří autobusy a lodě. Co je nejlepší využít? Záleží, kam se potřebujete přesunout a jak rychle. My jsme tu během necelých dvou týdnů využívali nejvíce autobusy, ale vyzkoušeli jsme i trajekt, rychloloď a půjčení malého člunu.
Na Maltě si samozřejmě můžete také půjčit auto (pozor, jezdí se vlevo!), využívat služby taxi, Uberu a Boltu. To jsme ale kromě taxi z letiště do prvního ubytování ani jednou nepotřebovali. Spolehli jsme se na zdejší hromadnou dopravu, tedy autobusy, a rozhodně jsme nelitovali. Autobusová síť je hustá nejen na hlavním ostrově Malta, ale i na sousedním menším ostrově Gozo. Dostanete se s nimi prakticky do všech koutů ostrovů a na všechna turisticky zajímavá místa, i když někdy s více přestupy a za delší čas než půjčeným autem. My bychom ale ani příště neměnili, Malta a Gozo se s nimi dají levně a jednoduše procestovat opravdu celé.
Malta public transport
Cena jednorázové jízdenky platné dvě hodiny od zakoupení u řidiče je 2,5 EUR. My jsme ale měli v plánu hodně cestovat po různých částech Malty, proto jsme si pořídili výhodnější týdenní kartu. Ta nás stála 25 EUR za každého, levnější cenu mají děti do 10 let (ceny platné v květnu 2024). Karta platí na všechny denní i noční autobusové linky Malta public transport a to na Maltě i na Gozu. Neplatí na výletní autobusy Hop on hop off, lodní přívozy a trajekt. Do mobilu jsem si stáhla aplikaci Tallinja, která je fajn pro vyhledávání konkrétních spojení a přestupů. Na webových stránkách Malta Public Transport jsem si zase vyhledávala celé jízdní řády linek, lépe se mi v nich orientovalo na webu než v aplikaci.

S čím při cestách počítat
Cestování autobusy bylo fajn, i když ne vždy klapalo podle plánu. Obzvlášť v odpoledních špičkách je doprava hodně hustá a na hlavních tazích ostrovem a ve Vallettě a sousedních městech nebo ve Victorii na Gozu se tvoří zácpy. Autobusy tak nabírají zpoždění a to i při naší návštěvě v květnu mimo hlavní turistickou sezónu. V létě prý bývá situace daleko horší, takže chce cestování po ostrovech opravdu trpělivost (to je ale stejné i autem nebo taxíkem).
Když jsou autobusy plné, nezastavují na zastávkách, nebo zastaví jen vystupujícím a nenabírají nové cestující. Může se vám tak stát, že budete muset čekat na další spoj a doufat, že bude prázdnější. Hlavně je ale potřeba myslet na to, že je každá zastávka na znamení. Tedy pokaždé, když chcete nastoupit, musíte na řidiče mávnout. A před vystupováním zmáčknout tlačítko na znamení. A samozřejmě také nezapomenout na jízdu vlevo a tedy zastávky na opačné straně silnice podle směru jízdy, než jsme zvyklí u nás.
Co ale bylo opravdu nepříjemné, to byla klimatizace zapnutá na velmi nízké teploty. Nebylo vůbec neobvyklé, že měl řidič nastavenou klimatizaci třeba jen na 16 °C, což je při nástupu z venkovního horka a obzvlášť při delší cestě téměř o zdraví. Nejednou se tak hodil aspoň ručník v batohu, který posloužil jako přehoz přes krk a ramena.

Pravidelná lodní doprava
Mimo pozemní dopravy tu samozřejmě funguje i lodní doprava. Kromě turistických výletních lodí jezdí různé pravidelné linky. Z Malty na sousední ostrov Gozo se dostanete trajektem, který jezdí ze severního cípu ostrova, z přístavu Cirkewwa do přístavu Mgarr. Cesta trvá asi 20 minut a zpáteční jízdenka pro dospělého stojí necelých 5 EUR, pro dítě do 15 let 1,5 EUR. Mezi Mgarrem na Gozu a Vallettou jezdí rychloloď, kterou jsme využili na cestu z Goza. Tato cesta trvá 45 minut a ušetříte tím dost času oproti cestě trajektem a pak autobusem do hlavního města, pokud tedy máte namířeno přímo tam jako my. Cena je 7,5 EUR a stejně platil i náš syn (12 let). Další lodní dopravou, kterou jsme využili, jsou přívozy mezi Vallettou a Sliemou na jedné straně města a Vallettou a Trojměstím na druhé straně. Jen si dejte pozor na jízdní řád, který je jiný v letní a zimní sezóně. V létě jezdí i noční spoje, ale náš květnový výlet spadal ještě do zimní sezóny. No a protože jsme se špatně podívali, ujel nám o chvilku poslední přívoz ve čtvrt na sedm a museli jsme se z Trojměstí vrátit delší a méně zajímavou cestou autobusem.