Nedaleko Pelhřimova stojí menší, ale velmi sympatický hrad Kámen. S oblibou jej vyhledávají nejen milovníci historických památek, ale také motocykloví nadšenci. Na hradě totiž kromě samotné prohlídky interiéru můžete vidět i rozsáhlou expozici jednostopých vozidel včetně unikátních kousků.
Z historie hradu Kámen
Hrad Kámen najdete ve stejnojmenné obci v kraji Vysočina, asi 15 kilometrů západně od města Pelhřimov. Hrad dostal své jméno podle skaliska, na kterém stojí a díky němuž je krásně viditelný z širokého okolí. Postaven byl v době gotiky, pravděpodobně někdy kolem poloviny 13. století. Kým byl založen a jaké byly jeho nejstarší dějiny, není známo. První písemná zmínka o něm pochází z roku 1316. Brzy nato se hrad stal královským lénem a král Jan Lucemburský jej v roce 1327 přidělil Buškovi z rodu Tluksů. Ti hrad vlastnili až do konce 15. století, kromě krátkého období na konci 14. století. V roce 1396 totiž hrad prodali Jindřichovi z Ciglheimu, který se tu za své krátké působení zapsal do dějin především snahou o těžbu zlata v okolí panství.

Tluksové byli zastánci husitů a značně je podporovali, především Přibík Tluksa z Kámena, který se sám účastnil bojů na straně husitů proti Rožmberkům. V roce 1450 pak dal tehdejší majitel Purkart Kamarét ze Žirovnice hrad k dispozici králi Jiřímu z Poděbrad k mírovým jednáním s představitelem Panské jednoty Jindřichem z Rožmberka.
V roce 1468 panství koupil Oldřich Fifka z Vydří, který se také dostal do širšího povědomí, i když ne úplně dobrovolně. Svým sousedem Janem Malovcem z Pacova byl totiž nařčen, že na hradě ukrývá penězokazeckou dílnu. Soud v Praze sice neshledal dost důkazů a přiměl strany ke smíru, stín pochybnosti ze sebe však Oldřich už nesmyl. V dalších dvou stoletích hrad vlastnili právě příslušníci rodu Malovců, významného českého rodu. Ti jej také v druhé polovině 17. století přestavěli na pohodlné pozdně renesanční sídlo. Konkrétně za touto přestavbou stál rytíř Jan Kryštof Malovec, který zastával vysoké úřady a nashromáždil velké jmění, které do svého panství investoval. Ke starému paláci byla připojena dosud samostatně stojící tři křídla, čímž vznikl uzavřený areál s malým nádvořím uvnitř.
V druhé polovině 19. století se na hradě opět stavělo, tentokrát v pseudogotickém stylu pod taktovkou majitele Václava Enise z Atteru. Jako ostatní hrady a zámky byl i Kámen v roce 1948 zestátněn. Tehdy jej komunistický režim odebral poslednímu soukromému majiteli Antonínu Fleissigovi a to údajně tak, že si nemohl odvést ani své soukromé věci. Všechen mobiliář a vybavení hradu byl následně zničen a rozkraden, nezbylo tu téměř nic. Jelikož poslední majitel neměl žádné dědice, v době restitucí připadl hrad Kámen městu Pelhřimov a v roce 2011 se stal pobočkou Muzea Vysočiny Pelhřimov.
Ukázka bydlení na panském sídle
Ač by se tedy mohlo zdát, že na Kámeni nic moc neuvidíte, není tomu tak ani náhodou. Na hradě byla zařízena velmi pěkná expozice ukazující bydlení 19. a 20. století na nepříliš bohatém panském sídle. Uvidíte například rytířský sál, kapli, lovecký salón, ložnici, jídelnu, knihovnu a pracovnu. Vybavení interiéru dokresluje cenná sbírka loveckých trofejí pocházející ze zámku Konopiště. Velmi zajímavé jsou i historické kočárky pro miminka a panenky z 19. a 20. století, které expozici doplňují.
Muzeum motocyklů – ráj pro milovníky motorek
Velkým lákadlem pro milovníky burácejících dvoukolých strojů je Muzeum jednostopých vozidel, které bylo na hradě otevřeno už v roce 1974 a řadí se tak mezi nejstarší expozice svého druhu u nás. Není náhoda, že bylo Muzeum motocyklů zřízeno právě zde. Okolo hradu vedla první motocyklová trať v Čechách, tzv. Pacovský okruh. 28. května 1905 se tu jely první mezinárodní motocyklové závody pod patronátem FIM (Mezinárodní federace motocyklistů). Mimochodem traduje se, že i myšlenka na vznik federace vznikla právě v nedalekém Pacově.
Největší část rozsáhlé sbírky tvoří stroje značky Jawa a ČZ z doby předválečné i poválečné. Najdete tu ale i stroje jiných značek. Nechybí ani unikátní kousky, například nejdelší sériově vyráběný motocykl na světě – 3,17 metru dlouhý motocykl Čechie – Böhmerland pro tři pasažéry za sebou, zcela amatérsky postavený vodící motocykl pro cyklistické závody z roku 1910 nebo dvouválec Walter z roku 1913.
Kromě samotných motorek si tu můžete prohlédnout i různé cenné poháry, plakety či součástky ze starých strojů. Na nádvoří ocení především děti možnost sednout si na motorku Jawu se sajdkárou nebo do krásného tříkolového Velorexu, zvaného lidově hadrák, hadraplán, prchající stan nebo splašené trubky :-).