Budapešť nám v mnohém může připomínat Prahu. Jejím středem také protéká řeka a rozděluje ji na dvě části. V Budapešti je to mocná Dunaj, druhá nejdelší řeka Evropy. Dostat se z jednoho břehu na druhý je ale díky několika mostům snadné.

Dunaj protéká Budapeští v délce zhruba 30 kilometrů a její tok tu překlenuje 10 mostů pro silniční, tramvajovou nebo železniční dopravu. Přitom až do poloviny 19. století ještě nespojoval tehdy dvě samostatná města Buda a Pest žádný most. A chvíli tomu tak bylo i o sto let později, kdy na konci roku 1944 německý wehrmacht při ústupu před ruskou armádou vyhodil všechny tehdejší budapešťské mosty do povětří. Naštěstí ale byly znovu postaveny a opraveny, některé do původní podoby, jiné získaly nový skromnější kabát a další k nim přibyly v novodobé historii. Pojďme si představit tři nejvýraznější a nejikoničtější mosty, které byste si podle nás při své návštěvě Budapešti určitě měli projet a projít. A když už pro nic jiného, tak třeba jen proto, že z nich budete mít zase jiný výhled na Dunaj, město a jeho historické skvosty.

Széchenyi lánhíd
Széchenyiho řetězový most se nachází v samotném centru města, na pešťské straně končí malým náměstím Széchenyi István tér, na budínské straně končí náměstím Clark Adám tér, kde se nachází vjezd do tunelu pod Hradním vrchem a také spodní stanice lanovky vedoucí na Hradní vrch k hradu Buda. Je prvním mostem, který spojil dvě původní historická města na březích Dunaje, na pravém břehu Budín a na levém Pešť. Vznikl v letech 1839 – 1849 na popud uherského šlechtice, politika a mecenáše Istvána Széchenyiho, po kterém také nese jméno. Navrhnul jej anglický inženýr William Tierney Clark a na výstavbu dohlížel skotský inženýr Adam Clark (pouze shoda jmen, nebyli příbuzní). Ačkoliv se mu říká Řetězový most, jde technicky o most visutý. Je dlouhý necelých 400 metrů a jeho rozpětí mezi pilíři je 202 metrů, což z něj v minulosti činilo jeden z největších mostů na světě. Oba konce mostu střeží sochy lvů, středem vede silnice a po obou krajích chodník pro pěší.






Szabadság híd
V českém překladu Most Svobody leží jižně od centra a jeho délka je 333 metrů. Na pešťské straně na něj navazuje náměstí Fövám tér, kde se nachází slavná historická Velká tržnice (Központi Vásárcsarnok). Na Budínské straně končí na úpatí Gellértovy hory a proslulých Gellértových lázní. Most je určený pro silniční i tramvajovou dopravu, po obou krajích vedou chodníky pro pěší. Dominantou jeho vzdušné kovové konstrukce jsou čtyři vysoké sloupy, ozdoben je erby a i jeho zábradlí je krásně zdobné. Most byl otevřen v roce 1896 a přítomen tehdy byl i císař František Josef I., který do něj slavnostně umístil poslední nýt. Proto není divu, že právě na tomto mostě je umístěna malá soška Františka Josefa ze série minisošek Mihály Kolodka.




Margit híd
Jen kousek severně od historického centra města se nachází Markétin most a to už od roku 1876. Margit híd je dlouhý přes 600 metrů a jistě nepřehlédnete ani to, že je lomený, jeho dvě části svírají úhel 150°. Díky tomu spojuje nejen oba břehy Dunaje, ale také Markétin ostrov (Margit-sziget), ráj odpočinku a sportu uprostřed Dunaje a prakticky v centru Budapešti. Markétin most je také určený pro silniční i tramvajovou dopravu a pro pěší. Pokud vystoupíte na zastávce Margitsziget/Margit híd, budete přímo u oblíbené vyhlídky. Pohled na Parlament je odtud báječný, obzvlášť na jeho večerní osvětlení.


